Overkomt jou dit ook wel eens?
- Met meer boodschappen de supermarkt uit komen dan je van plan was.
- En ook nog veel te veel lekkere dingen, die niet handig zijn als je wilt afvallen.
- Terwijl je je toch zo had voorgenomen om niet meer te kopen dan dat je nodig had.
Hoe is dat mogelijk?
De supermarkt heeft allerlei slimmigheden om er voor te zorgen dat je meer koopt dan dat je van plan was. In dit artikel staan zeven trucs van de supermarkt die jou onbewust verleiden om meer te kopen.
1) Wat veel mensen nodig hebben, staat middenin een gangpad
Het doel van de supermarkt is dat jij er zo lang mogelijk blijft. Want hoe langer je er blijft, hoe groter de kans is dat je meer koopt dan je nodig hebt. Wanneer alle artikelen die iedereen nodig heeft op de koppen van de schappen zouden staan, zou iedereen snel alles pakken en naar de kassa gaan. Niet handig voor de supermarkt.
Een supermarkt heeft meerdere gangpaden met artikelen die niet gekoeld hoeven te worden. In het midden van die gangpaden liggen de producten die veel mensen nodig hebben. Op weg daar naartoe loop je langs allerlei andere producten. Steeds weer momenten van verleiding. Met de kans dat je toch iets extra’s in je boodschappenkar doet.
2) Water, vlees, vis en zuivel staan achter in de winkel
Bepaalde artikelen staan meestal achter in de winkel. Voorbeelden daarvan zijn frisdranken, water, vlees, vis en zuivel. Ze staan achter in de winkel zodat jij eerst langs andere artikelen loopt. Met natuurlijk een grote kans dat jij verleid wordt om ook iets anders mee te nemen dan waarvoor je naar de supermarkt kwam.
3) Klantvriendelijk personeel
Tegenwoordig is het personeel in een supermarkt vooral bezig de voorraden aan te vullen. Of je nu bij de broodafdeling of kaasafdeling bent, de tijd dat je een nummertje moest trekken in de supermarkt en wachten op je beurt ligt al zo’n 30 jaar achter ons.
Toch is vriendelijk personeel belangrijk. Wanneer je iets zoekt en aan één van de vakkenvullers vraagt waar het ligt, is het toch altijd fijn als ze je vriendelijk te woord staan. En nog fijner als ze even met je meelopen. En is het product op, dan is het altijd prettig als ze even gaan kijken in het magazijn of het product misschien net binnen is gekomen. Vriendelijk personeel zorgt er voor dat je graag weer terugkomt in de supermarkt.
4) Iets proeven
Herken je dat? Loop je op zaterdagochtend de supermarkt in, staat er een gezellig kraampje met iemand die je iets lekkers laat proeven. Bijvoorbeeld kaas of een stukje van een speciale worst. Of een nieuwe frisdrank. En natuurlijk is dat product nu in de aanbieding.
Wanneer je iets mag proeven, is de kans groot dat je het ook koopt. Omdat het lekker is, het smaakt letterlijk naar meer. Of uit beleefdheid. Proeven is meestal kopen.
5) Geur van eten
Stel je voor: je loopt door de supermarkt en komt bij de broodafdeling. De geur van versgebakken croissants komt je tegemoet. Lukt het jou om daar weerstand aan te bieden?
Geuren verleiden ons om iets te kopen. Vaak dingen die we helemaal niet van plan waren om in de boodschappenkar te leggen. Neushonger heet dat. Eerder schreef ik een blog over neushonger. En wat je er tegen kan doen. Je leest het hier.
Door heerlijke geuren te verspreiden in de supermarkt, koop jij meer en maakt de supermarkt een hogere omzet.
6) Rood, oranje en blauw in de supermarkt
De kleuren in een supermarkt hebben onbewust effect op je. Rood creëert urgentie en oranje zet aan tot actie. Zie daar de kleuren van de bordjes bij de artikelen die in de aanbieding zijn. Veel supermarkten gebruiken daarvoor rood en oranje.
Daarentegen is er in een supermarkt als Albert Heijn ook veel blauw te vinden. Ook personeel loopt in blauwe kleding. Dat straalt rust uit. Het brengt je op je gemak. Winkel rustig verder. Hoe meer je op je gemak bent, hoe rustiger je ben…… en hoe meer je koopt. In dit artikel lees je meer over bewuste kleurkeuzes van supermarkten.
7) Prijzen zonder euro-tekens
Iedereen weet dat de prijzen van producten in de supermarkten in euro’s zijn. Toch staat nergens in de winkel een € (euro-teken). Ook niet in de reclamefolders. Zelfs niet op de kassabon. Daar staat hooguit één keer “prijs in EUR” en daar blijft het bij.
Het euroteken laten supermarkten (en overigens veel winkels) met opzet weg. Uit onderzoek blijkt namelijk dat zonder euroteken de klant meer focust op wat ze krijgen en minder op de pijn van het betalen. Nergens eurotekens vermelden zorgt dus voor meer omzet. Ook voor de supermarkt.
Kortom, dit zijn zeven trucs van supermarkt om jou onbewust te verleiden om meer te kopen:
- In het midden van de gangpaden staan de artikelen die veel mensen nodig hebben.
- Vlees, zuivel en water staan achter in de winkel. Zodat je eerst langs andere producten loopt.
- Klantvriendelijk personeel
- “Wilt u iets proeven?”
- Lekkere etensluchten verspreiden door de winkel
- Bewust kleuren inzetten
- Het euroteken weglaten op de prijskaartjes bij de producten.
Zeven andere trucs die supermarkten toepassen lees je hier in mijn andere blog over dit onderwerp.
Nu jij je hier bewust(er) van bent, is de kans groot dat je je de volgende keer minder laat verleiden om producten te kopen die je niet nodig hebt. Dat scheelt je geld en kilo’s 😊.